بررسی مفاهیم قانون جذب

توضیحات من در باب قانون جذب

بررسی مفاهیم قانون جذب

توضیحات من در باب قانون جذب

در این وبلاگ میکوشم تا دانسته ها، تحقیقات، تجارب و علایقم را در مورد قانون جذب، قانون جذب پول، قانون جذب عشق و ... با شما به اشتراک بگذارم.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

طرحواره نقص و شرم چیست؟

در واقع طرحواره ها، الگوهای منفی ناپایدار هستند. سپس با تلفیقی از تکنیکهای شناختی، هیجانی و رفتاری به او کمک میکند به تدریج الگوهای ناکارآمد گذشته را رها کند، افکار و رفتارهای کارآمدتری را در پیش بگیرد و احساسات منفیاش را بهتر مدیریت کند. به طور مشابه، کوشش در پرورش روابط نزدیک با سایرین باعث می شود در مواقعی که فرد دچار مشکل شده است به او کمک کنند. در تله رهاشدگی فرد دائماً حس میکند که دیگران او را ترک میکنند. 1- ناکامی در ارضای نیاز؛ زمانی اتفاق میافتد که کودک تجارب خوشایندی نداشته باشد و در محیط اولیه خانواده احساس رهاشدگی یا محرومیت کند. ازآنجاییکه احساس حقبهجانبی دارند، بدون احساس گناه هر کاری دلشان بخواهد انجام میدهند. افرادی که طرحواره شکست دارند، معمولاً طرحواره نقص و شرم نیز دارند. افراد دارای این طرحواره، تأکید افراطی بر تائید و توجه دیگران دارند. در این طرحواره، فرد احساسات و رفتارهای خودانگیخته خود را محدود میسازد. در این طرحواره، فرد بهطور داوطلبانه به دنبال ارضای نیازهای دیگران است، حتی اگر نیازهای خودش برآورده نشود. در این طرحواره، تمرکز بر جنبههای منفی زندگی است و درعینحال، جنبههای مثبت زندگی کوچک شمرده یا نادیده گرفته میشود. داشتن تمرکز مداوم بر موارد منفی زندگی مانند خیانت، مرگ و درد.

چون این افراد نتایج منفی را بهطور اغراقآمیزی ادراک میکنند، لذا بهطور مکرر دچار نگرانی مزمن، گوشبهزنگی و بی تصمیمی هستند. اگر این طرحواره را دارید، ممکن است توسط والدین خود بیش از حد محافظت شده باشید یا والدین کمال گرا طوری رفتار کردهاند که احساس کنید به اندازه کافی توانایی انجام این کار را ندارید. او احساس میکند کسی دوستش ندارد و همیشه بین دو حس عصبانیت و تنهایی سرگردان است. بهترین تصویر از محرومیت هیجانی کودکی است که والدین از او غافل شدهاند. ۳- بی اعتمادی - بدرفتاری : این طرحواره عبارت است از اینکه دیگران آزار دهنده، صدمه رساننده، متقلب، دروغگو، بی صداقت هستند. کودکانی که با آنها بدرفتاری یا از اعتمادشان سوءاستفاده شده، آنها را دست انداخته یا تحقیر شده باشند، در معرض این تله زندگی قرار میگیرند. این مساله اعتماد به نفس شما را کاهش میدهد و بیرون آمدن از یک رابطه تهدیدآمیز همراه با بدرفتاری را برایتان دشوار میکند. افراد نا آگاه نسبت به طرحواره های خود معمولا جذب کسانی می شوند که طرحواره هایشان را تایید می کنند.

احساس میکنند ناگزیر شکست میخورند و نسبت به همتایان خود موفق نیستند. در این تله، فرد هر لحظه احساس میکند فاجعهای در راه است. در این صورت فرد فکر میکند بر پیشانی سرنوشت او مهر تنهایی و بیپناهی زدهشده است. این فرد فکر می کند دیگران در دسترس او نیستند و نمیتواند خیلی به آنها تکیه کرد. پس اگر این نیازهای کودک توسط والدین تامین نشود، تبدیل به تجربه ای ناخوشایند برای او خواهد شد. بهانه نیاورید. به تنبلیتان غلبه کنید و خودتان اقدامات لازم برای انجام شدن کارهایتان، انجام دهید. شاید اجازه دهید شخص دیگری شما را به مقصد برساند، حتی اگر خودتان گواهینامه رانندگی دارید. کلینیک پیروزی جلسات طرحواره درمانی را ارائه می دهد که می تواند به صورت مستقل یا در کنار سایر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد تا به شما کمک کند تشخیص دهید که کدام طرحها در زندگی شما بیشتر رایج است و چگونه می توانید تغییر ایجاد کنید. با مشاورین کلینیک پیروزی در ارتباط باشید تا به شما در درمان تله وابستگی یاری رسانند. این یک رویکرد یکپارچه با هدف درمان اختلالات شخصیت و سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان است که همیشه به سایر گزینه های درمانی پاسخ نمی دهند.

2. از دید و نگاه دیگران، این فرد کسی است که برای دیگران حاضر است هر کاری انجام بدهد اما برای خودش در زندگی گام برنمیدارد و رسیدگیهای لازم را به وضعیت زندگی خود ندارد. برای ترجمه و تالیف مقالات و محتوی غنی به زبان پارسی نیازمند | حمایت شما | هستم . تغییر یک شبه رخ نخواهد داد و نیازمند تمرین مداوم است. هدف این است که به بیمار کمک کند تا راههای سازگاری برای روبهرویی با نیازهای اصلی خود را پیدا کند. مشاهده چگونگی رفع این مسائل با استفاده از طرحوارهدرمانی، میتواند به بیمار کمک کند تا همین روشها را به سایر مسائل زندگیاش تعمیم دهد. بدین ترتیب درمانگر سعی می کند مشکلهای جاری را به طرحواره های اولیه ناسازگار که در طول زندگی فرد بوجود آمده ارتباط دهد و راهبردهای مقابله ای بیمار را هم مشخص سازد و به بیمار آموزش دهد که این راهبردها در پاسخ به طرحواره های دردناک دوران کودکی سازگار بوده است اما امروز این طرحواره ها و راهبردها ناسازگارند و باید اصلاح شوند. باور زیر بنایی این طرحواره این است که فرد باید تمامی تلاش خود را انجام دهد تا بتواند به استانداردهای درونیشده بسیار سخت برسد.

این طرحواره غالباً به صورت احساس پوچی و تقلای بیحاصل و گمگشتگی تجربه میشود و فرد در موارد شدید حتی وجود و هستی خود را زیر سوال میبرد. احساس می کند گوشه گیر، فضای خالی، حواس پرت، قطع ارتباط، بی شخصیت، خالی یا بی حوصله است. حتی ممکن است فرد به پیشرفتهای بزرگ دستیافته باشد اما از درون احساس کند موفق نیست. در این صورت فرد احساس میکند نمیتواند بدون کمک دیگران کاری انجام دهد. اگر بیمار استعداد ندارد، درمانگر به او کمک میکند تا حوزه کاری مناسب تری پیدا کند. افرادی که طرحوارههایشان در این حوزه قرار میگیرد از خود و محیط اطرافشان، انتظاراتی دارند که مانع عملکرد مستقل آنها میشود. یانگ و همکارانش 18 طرحواره ناکارآمد اولیه را مطرح کردند که به 5 حوزه کلی تقسیم میشوند. از آنجایی که زندگی حوزههای مختلفی دارد، طرحواره های روانشناسی هم در حوزههای مختلف خود را نشان می دهند. اگر والدین رفتارهای مناسبی با کودک نداشته باشند و نیازهای هیجانی او مانند نیاز به دلبستگی ایمن را در کودک به خوبی برآورده نکنند طرحواره های ناسازگار اولیه ( تله های زندگی ) شکل می گیرند. در این طرحواره فرد همواره خود را محق میبیند و در نتیجه میخواهد همه تحت کنترل او باشند.

یادتان باشد که قرار نیست ما به افرادی مثبتاندیش بدل شویم که همه چیز را سفید و خوب میبیند. اکثر افرادی که این طرحواره را دارند نقابی بر چهره دارند و از بروز حس آسیبپذیری خودداری میکنند، زیرا به محض بروز آسیبپذیریها دچار خودبیزاری و شرمساری میشوند. باید توجه داشت که غالب بیماران ترکیبی از طرحواره های مختلف و پاسخهای مقابله ای دارند یعنی گاه اجتناب، گاه تسلیم و برخی اوقات نیز جبران افراطی را بکار می گیرند. این افراد نسبت به طرد شدن و تنها ماندن حساسیت بالایی دارند. بلکه یعنی با طرحواره درمانی، درمانگر ممکن است پیوند قویای با شما نسبت به دیگران برقرار کند. هدف از شناخت درمانی، تغییر دادن مستقیم این طرز تفکرها به امید پدید آمدن بعدی سایر تغییرات است. بنابراین تغییر آنها، کاری سخت و طاقت فرساست اما امکان پذیر است. طرحواره درمانی علاوه بر تغییر بینش فرد، به تغییرشناختی، هیجانی و رفتاری فرد نیز می پردازد.

  • ۰۰/۰۹/۱۵
  • سارا صدر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی